الاثنين، 6 يناير 2014

ليه بس كدة ؟!

كنت قاعد مع نفسى شوية قلت أكتب !!..مش مهم أكتب أيه ومش مهم إن عندى إمتحان ولازم أذاكر ولا مهم حتى أسلوبى فـ الكتابة جامد والا لأ ..المهم إنى أكتب مادام أتعلمت أقرا وأكتب فى المدارس..حبيت أكلم نفسى أو بمعنى أصح حبيت أكتب لنفسى...الحقيقة أنا كل ما بقعد مع نفسى شوية بيخطر فى بالى سؤال ؟!..أشمعنى انا ؟! يمكن مشكلتى مش عويصة أوى..ويمكن تقول عليا نايتى ومدّلع..بس مش هى دى الفكرة ..الفكرة فعلاً هو أشمعنى أنا ؟!..يعنى على رأى "أحمد حلمى " (أنا ليه ماطلعتش هيثم وليه ما أسميش لؤى ؟ ) ليه مش الواد الفونط اللى البنات أول ما تشوفه تتهبل وتريل !! "أسف فى التعبير بس أنتوا بتريلوا فعلاً !!" ليه مش الواد ألأبيضانى الوسيم اللى دمه خفيف الجامد كيك كيك كيك...ليه مش الواد اللى واكل البت وأمها ومقطع السمكة وديلها ! ليه معنديش عربية أخر موديل و بلبس أحسن لبس  و باكل كل يوم من Mac. وباخذ coffee  بتاعتى كل يوم من starbucks ...ليه ؟!...وطبعاً لازم أقولك ماتقولش أشمعنى أنا قول ليه مش أنا ؟ ..وخد الموضوع بتفاؤل وبإشراق وبأمل وخلص الموضوع فى ثوانى ... خش صليلك ركعتين وكل حاجة هتبقى كويسة ...حيات أبوك ما نقصاك وناقصة الكام كلمة اللى انت حافظهم وجى تقولهملى الكلام بتاع التنمية البشريى يتطبق فى أرض المعجزات مش هنا ؟! ..ثم إن أكتر واحد متفائل فى البلد دى مات محروق.. الله يرحمه.. خلاصة الكلام والرغى الكتير دا أنى عايز أقول كل زول بالزوج بتاعه إلا انا ماعندى مره !!...يمكن أنت أول رد فعل فى دماغك تقول مين دا وعايز أيه ؟ فى ناس بتموت فى مظاهرات و فى رصاص وشرطة وإلخ.. وانت جى تكلمنى فى starbucks ..الظاهر فعلاً إن الواحد تافه ؟!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق